EGE-Elektronik Spezial-Sensoren GmbH - Special-Sensors for Automation

1. 10. 2014

Kompakta EGE flödesvakter för minimala pulserande flöden övervakar oljedoseringen

Gettorf – EGE flödesvakterna i serien SDN 503/1 GSP-DYN mäter pulserande flöden från 0,02 ml med korta reaktionstider på under 0,5 s och med en hög känslighet. Sensorerna är speciellt dimensionerade för olja och övervakar till exempel den droppvisa doseringen av smörjolja eller valsolja med upp till 30 mikropulser per minut. Sensorn ger en signal för varje detekterad puls. Signaltiden kan ställas in mellan 0,5 och 10 s. Dessutom visas det aktuella flödestillståndet med en integrerad LED-indikering. De robusta sensorerna är tillverkade i rostfritt stål och PBT. De uppfyller kapslingsklass IP 67 och är tryckhållfasta upp till 10 bar. Sensorerna lämpar sig för medier med temperaturer från +10 till +60 °C och drivs med 24 V DC. De monteras inline i ledningen med en skärringskoppling eller en G¼-gänga och ansluts med en M12 stickkontakt. Den kompakta konstruktionen gör det möjligt att installera flera flödesvakter i rad för parallella övervakningsfunktioner. Den termodynamiska mätprincipen ger en förslitningsfri och säker drift.

Bild: EGE sensor SDN 503/1 GSP-DYN för minimala pulserande flöden